2014. dec 29.

A Hobbit - Az Öt Sereg Csatája - HFR 3D

írta: Dr. Zaius
A Hobbit - Az Öt Sereg Csatája - HFR 3D

Nem a film, hanem a HFR 3D kritikája

Volt alkalmam megnézni a legújabb Hobbit filmet HFR 3D-ben, így leírnám a tapasztalataimat, véleményemet eme technikával kapcsoltban, hogy segítséget tudjak nyújtani azoknak, akik azon vacillálnak, hogy IMAX 3D-ben, vagy HFR 3D-ben nézzék-e meg. Röviden és tömören: Irány az IMAX! :) Kifejtem:

792317_10152554930098580_3671616852587964591_o.jpg

Bármilyen filmet is nézünk moziban azoknak a képfrissítése 24 képkocka másodpercenként, ami jóval alul marad az ember által maximálisan érzékelhető FPS (Frame Per Second/képkocka per másodperc) számnak. Ez az a képkocka sebesség aminél még folyamatosnak látjuk az eseményeket a vásznon. A HFR a High Frame Rate, azaz a nagy képsebesség/magas képfrissítés rövidítése, amely már 48 képkockát vetít a szemünk elé másodpercenként, még így is jócskán alul maradva, de már közelebb kerülve az ingerküszöbünkhöz. Fiziológiailag akár 1000 FPS-ig is tudunk érzékelni, de megmondani, hogy mennyit látunk, már csak körülbelül 150-ig tudjuk.

Hogy miért volt szükség a másodpercenkéni képkocka számok növelésére? Nos, ha szükség nem is, de kísérletezővágy az volt. 24 FPS-nél egy táj pásztázásánál, vagy gyorsan mozgó cselekmények közben elmosódást tapasztalhatunk. A kép nem éles, egy nagyobb csatajelenetnél nem minden kivehető. A 48 FPS-nél ez megszűnik, minden borotvaéles, nincsenek gyorsan, homályosan suhanó tárgyak, emberek.

24fps-vs-30fps-vs-60fps.jpg

Ennek az elmosódásmentességnek a következményeként minden sokkal részletgazdagabb lesz, bátran szemügyre vehető minden, főleg 3D-ben.  És ha már ennyire belemélyedünk mindenbe, észrevesszük a színészeken a vastag sminkréteget és hogy nem biztos, hogy Középföldén, sokkal inkább egy stúdióban vagyunk. Annyira reálisnak láttam az eseményeket, hogy úgy éreztem körülöttem vannak a stábtagok is. Hirtelen elvesztette minden báját a mozgókép, a 3D-nek, borotvaélességnek és a realitáshoz közeli érzékeltetésnek hála. Hiányoztak a szemcsék az elmosódó képek és minden velejárója a tradicionális filmgyártásnak. Egészen addig, míg meg nem szoktam, illetve el nem fogadtam, annak köszönhetően, hogy a CGI-vel, azaz számítógéppel létrehozott képeknek bizony nagyon jól áll ez a technológia. Gyönyörű képeket vetít elénk ebben az esetben a Hobbit új része. Minden harci elem, csata, effektus jól kivehető, egyértelmű és gyönyörű. De a tájakra is igaz, bár csak a távoli, számítógéppel megrajzoltakra.

htbotfa-13.jpg

Összességében nem ajánlom a Hobbit harmadik részének ilyesfajta megtekintését, mint érdekesség elment, de bánom, hogy nem az IMAX hatalmas vásznán néztem meg a jól megszokott FPS szám mellett. Négyen néztük a filmet és abból hárman elutasítottuk a HFR 3D-t és nem kívánunk többet így mozizni, míg egyikünknek jobban bejött így, mint 24 FPS-el, így rám hallgatni sem kötelező. Ha Chrome böngésződ van, akkor nézd meg a lenti előzetest, mert 48 FPS-ben van, és döntsd el, hogy szeretnéd-e így nézni az egyik legnagyobb fantasy film második trilógiájának záró darabját (minimum 720p-re és teljes képernyőre kell állítani és csak Chrome-ban működik):

 

 

 

 

Szólj hozzá

film